BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (3) | Blogdayazar

11 Mart 2015 Çarşamba

BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (3)

BLOGDAYAZAR BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK TEMASI
  Merhaba... bu yazımda borsanın iç yapısıyla ilgili temel bilgileri sizlerle paylaşacağım. Ayrıca BİST-30 hakkındaki bazı kavramlar hakkında kısa açıklamalar yaparak bu konuya değinmenin de faydalı olacağını düşünüyorum. Burada önemle belirtmek istediğim nokta ise şu BİST-100 kapsamı çok geniş bir konu olduğundan sadece hisse senetleriyle  ilgili konular üzerinde açıklamalara yer vereceğim. Diğerlerinde ise sadece tanımlar yer alacak. Kafa karışıklığına yol açmamak adına böyle bir yol seçmeyi uygun buluyorum.

 BİST 100 ü TANIYORUM

  BİST-100 (Borsa İstanbul 100 Endeksi) 4 ana piyasaya ayrılmakta. Bunlar Hisse Senedi piyasası, Gelişen İşletmeler piyasası, Tahvil ve Bono piyasası ve Yabancı Menkul Kıymetler piyasası olarak isimlendiriliyor. İlk bahsedeceğim ve bizi en çok ilgilendiren Hisse Senedi piyasası da kendi içinde 5'e ayrılmakta. Bunlardan ilki olan ulusal pazar daha önce bahsettiğim kotasyon şartlarını taşıyan şirketlerin hisselerinin işlem gördüğü piyasadır. Ulusal pazarda işlem gören Hisse Senetleri için buraya bakabilirsiniz. Daha çok KOBİ ve ulusal pazar kotasyon şartlarını ve işlem görme koşullarını sağlayamayan şirketlerin işlem gördüğü ikinci ulusal pazar Hisse Senedi piyasasının ikinci ayağı olarak karşımıza çıkıyor. Kurumsal Ürünler pazarı altın ve kıymetli maden portföyü işletmek üzere kurulan menkul kıymet yatırım ortaklıkları, gayrimenkullere ve sermaye piyasası araçlarına portföy yatırımı  yapan gayrimenkul yatırım ortaklıkları, yeni şirketlere yatırım yapan girişim sermayesi yatırım ortaklıkları bu pazarda işlem görür. Gözaltı pazarında ise mali durumu kritik olan şirketlerin Hisse Senetlerinin işlem gördüğü piyasadır. Son olarak serbest işlem platformu SPK'ya kayıtlı ancak Hisse Senetleri Borsada işlem görmeyen şirketlerin yer aldığı piyasadır. BİST 100'ün 2. ana piyasası olan Gelişen İşletmeler Piyasasına kısaca değinecek olursak büyüme potansiyeline sahip işletmelerin sermaye piyasalarından fon sağlamak amacıyla ihraç edecekleri Hisse Senedi gibi menkul kıymetlerin işlem gördüğü piyasadır. 3.ana piyasa olan Tahvil ve Bono Piyasası borçlanma araçlarının ihraç edildiği bir pazar olup kesin alım- satım pazarı, repo-ters repo pazarı, menkul kıymet tercihli repo pazarı ve nitelikli yatırımcıya ihraç pazarı olarak 5'e ayrılıyor. Bu pazarda bankalar arası işlemler yapılmakta. BİST-100'ün son ana piyasası olan Yabancı Menkul Kıymetler Piyasasında Türkiye Cumhuriyeti Hazinesi tarafından ihraç edilen dış borçlanma aracı olan (Euro tahviller) işlem görür. Buraya kadar belirttiğim BİST-100'ün yapısı gerçekten çok karmaşık ve piyasa bilgisi gerektiriyor. Bizim burada bilmemiz gereken tek konu Hisse Senetleri piyasası. Şimdi yukarıda belirttiğim BİST-30'un içeriğine kısaca bakalım.

BİST-30

  BİST-30'da vadeli işlem sözleşmeleri yapılmakta. Burada da 4 grup için 4 farklı piyasa bulunuyor.  Hisse Senedi piyasasında Hisse Senedi endekslerine dayalı vadeli işlem sözleşmeleri yapılır. Döviz Piyasasında ise yabancı paralara dayalı vadeli işlem sözleşmeleri, Faiz piyasasında swap, Emtia Piyasasında pamuk, buğday, altın ve canlı hayvan gibi varlıklara yönelik sözleşmeler yapılıyor. Bu piyasayı BİST-100'den ayıran en önemli fark gelecekteki fiyat belirsizliklerine karşı korunmaktır diyerek yazıma son vermek istiyorum. Kazançlı günlerde görüşmek üzere...blogdayazar

0 yorum to “BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (3)”

Yorum Gönder