BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (2) | Blogdayazar

3 Mart 2015 Salı

BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (2)

 Borsa hakkındaki yazılarıma devam ediyorum.Burada ilk yazımdaki hisse senetleriyle ilgili belirttiğim rüçhan, bedelsiz hisse senedi ve kardan pay alma gibi konularla ilgili bazı bilgileri sizlerle paylaşacağım. Ama önce borsadaki şirketler hakkında kısa bir açıklama yapmak istiyorum. Borsaya kayıtlı tüm şirketler A.Ş. yani ( Anonim Şirket) dir. Anonim Şirket olmak şirketlerin borsaya dahil olması için bir zorunluluktur. Peki şirketler hisselerini neden halka arz ederler? şirketler finansman sağlamak, yatırım yapmak, büyümek gibi sebeplerle fona ihtiyaç duyarlar. Şirketler fon ihtiyacını bir çok yolla sağlayabilir. Ben burada 2 tanesinden bahsetmek istiyorum. İlk olarak borçlanma yönteminde şirketler fonları banka kredileri, tahvil gibi borçlanma araçlarıyla elde ederler. Bizi şimdilik fazla ilgilendirmediği için detayına girmiyorum. 2. yöntem  sermaye arttırmada şirketler ihtiyaç duydukları öz sermayeyi elde edebilmek için sermaye artışına giderler. Böylece hisse senedi çıkararak borsada işlem görmesini sağlarlar. Bu kadar yeterli. Şimdi asıl konuya dönelim.
  Borsadaki herhangi bir şirketin hissesini aldığınızda, o şirketin ortağı olursunuz. Kulağa hoş geliyor. Rüçhan hakkı ise yukarıda bahsettiğim sermaye artışlarında mevcut hissedarların sermayeleriyle orantılı şekilde,  öncelikli olarak pay almasıdır. Hisse senedinin uzun vadeli elde tutulmasına yönelik bir teşvik gibi düşünebilirsiniz. Bedelsiz hisse senedi ise şirketin dağıtmadığı karların sermayeye ilave edilmesinden dolayı çıkardıkları hisse senetleridir. Ortaklara adından da anlaşılacağı gibi bedelsiz verilir. Burada dikkat edilecek husus bedelsiz hisse senedinin belli bir süre içerisinde elden çıkarmamız gerektiğini bilmemizdir. Bedelsiz hisse senedinin fiyatı piyasa fiyatlarından düşüktür. Şirketler 3'er aylık dönemler halinde bilanço açıklarlar. Bu dönemlere "çeyrek" adı verilir. Eğer hissesine sahip olduğunuz şirket bilançoda kar açıklayıp temettü dağıtma kararı alırsa sermayeniz kadar pay alırsınız. Bunların dışında tasfiyen pay alma hakkı tamamen yatırımcıların güvenliğine yönelik bir uygulama olup  şirketin iflas edip tasfiye edilmesi durumunda borçların ödenmesinde öncelik size verilir. Borsaya dahil bütün şirketlerin yatırımcıların kararlarını etkileyebilecek önemli gelişmeleri KAP ( Kamuyu Aydınlatma Platformu) da açıklaması zorunludur. Bunu da bilgi edinme hakkı kapsamında değerlendirebiliriz. Sonraki yazılarımda borsanın yapısı hakkında bildiklerimi sizlere aktarmaya çalışacağım.  herkese bol kazançlı günler diliyorum.blogdayazar
                                                            

 

0 yorum to “BORSADA ADIM ADIM KAZANMAK (2)”

Yorum Gönder